Csillagok Háborúja: Digitális eszközök használata egy
fantasztikus világ létrehozásában
Az Episode I : Baljós árnyak-ban több, mint
800 jelenet tartalmaz digitálisan létrehozott szereplõt, segítve
elmesélni egy történetet réges régrõl, egy messzi-messzi galaxisban…
Hatalmas. A Csillagok Háborúja Epizód I: Baljós
árnyak-at George Lucas, író, rendezõ, és producer (Rick
McCallummal) egy teljes univerzumot helyezett át gondolatból a képi
világba, olyan vízuális gazdagsággal, amit eddig egy science fiction
filmben sem láthattunk. Azzal, hogy olyan technikákat alkalmaztak, amik
a filmgyártás és a film legbelsejében lakoznak, az emberek a Lucasfilm-nél
és a Lucas Digital Effect részlegében, az Industrial Light
& Magic-ben olyan filmet alkottak, ami nem hasonlítható
egyetlen más filmhez sem.
|
Jar Jar Binks és az õrei (a Gungan faj összes tagja) a
film 3 digitális karaktere a 66-ból. |
A film 95%-a digitális. Színészek elvegyülve digitális szereplõkkel,
bábokkal és "gumi fejet" viselõ emberekkel; bejárva három bolygó tájait
és városait (Tatooine, Coruscant és Naboo), amik eredeti felvételek,
makettek, digitális modellek és festett képek részeibõl lettek
összeállitva. A gépek néha fizikai modellek voltak, néha digitális
modellek, néha háttérfestmények, néha digitális háttérfestmények. Víz,
por, tûz és füst talán valós elemek egy digitális környezetben, vagy
digitális elemek, miniatûr környezetben. Az Industrial Light &
Magic-nél (A továbbiakban ILM) a színészek, a technikai
vezetõk, az animátorok a létezõ összes computer-technológiát
felhasználták, ami a tarsolyukban volt, és ha ez nem volt elég, akkor
újakat fejlesztettek ki. "Ez egy digitális háttér csapat, amirõl George
(Lucas) olyan sokat beszélt" mondta Barry Armour, a Computer Grafikai
(CG) vezetõ.
A legendás Csillagok háborúja trilógia
elõtörténetében találkozunk Anakin Skywalker-rel (Jake Lloyd), egy
rabszolganõ fiatal fiaként, akibõl a késõbbi részekben a félelmetes
Darth Vader lesz. Anakin Tatooine-on él, egy sivatagos,
szerencsejátékosokkal és törvényenkívülikekkel teli bolygón, ahol
gazdag rabszolgatulajdonos gengszterek a feketepiacon keresik meg a
pénzüket. Ez mind illegális a Galaktikus Köztársaságban, de a bûnözõk
ebben a nemrégiben gyarmatosított távoli tartományban kevés
ellenállásba ütköznek.
A Galaktikus Köztársaság központja Coruscant, egy
bolygó, aminek majdnem az egész felszíne felhõkarcolókkal és
ûrkikötõkkel van beépítve. Ez a galaktikus kormányzat székhelye, az
erõközpont. Coruscant fõvárosa, Imperial City, otthona a Jedi
templomnak, ahol a Jedi Tanács mérlegeli az Erõ ingadozását, teszteli,
toborozza és figyelemmel követi Jedi Lovagjait. A film kezdetén, kettõ
ezek közül (a béke és igazság õrzõi). Obi Wan Kenobi (Ewan McGregor),
egy elszánt fiatal Jedi Lovag, és tiszteletre méltó mestere Qui Gon
Jinn (Liam Neeson), egy, a Naboo körül keringõ ûrkikötõhöz tartanak,
hogy tárgyaljanak a Kereskedelemi Szövetséggel, mert azok a bolygót
ostromzárral és támadással fenyegetik.
Számtalan digitális szereplõ
A Naboo több mérföld átmérõjû kövekbõl áll,
barlangokkal körülvéve. Mocsaras tavak, a nyílt tenger és a
föld-tömegek gazdagon vannak borítva élõvilággal. A Naboo-n két
elválasztott, magasan fejlett civilizáció él. A Naboo emberek nagyja a
gyönyörû fõvárosban, Theed-ben él és a fiatalon megválasztott Amidala
Királynõ kormányozza a várost, akit Natalie Portman játszik (a késõbbi
epizódokban hozzámegy Anakinhoz, és két gyermekük lesz, Luke és Leia
Skywalker). A gungan egy kétéltû faj, ami kupolás víz-alatti városokban
él a Naboo-n, Nass Fõnök által vezetve. Ezt az egész fajt az ILM készítette
computeres grafikai eszközök segítségével, úgy, mint még néhány naboo-i
élõlényt is.
Amikor Qui-Gon és Obi-Wan tárgyalásai az ûrben keringõ
hajón sikertelen véget érnek, a Naboo-ra mennek, hogy figyelmeztessék
Amidala Királynõt. A landolásuk CG állatok fejvesztett menekülését
idézte elõ. A leghosszabban vett landolási rész alatt 61 ilyen fura
külsejû állat (6 különbözõ fajból) menekül fejvesztve a mocsarakból.
Minden lénynek külön bõre van, ami úgy mozog, ahogy az állat fut, és
mindegyiknek különbözõ kinézete van. "Az ajkaik föl és le mozognak, úgy
ahogy a fejük" - magyarázza Marjolaine Tremblay, a fõ animátor. "A
menekülés alig néhány felvétel, de ezek nagyon fontosak, mert itt van
az a rész, amikor Qui-Gon és Jar Jar elõször találkoznak". Szó szerint
egymásba rohannak. Jar Jar Binks, mint a többi gungan, egy hanyag
tartású, computer-alkotta karakter, aki úgy néz ki, mint egy gyík,
akinek a száját kacsától örökölte, a szemei a feje tetején vannak, és a
fülei a mellkasáig lóg. Ahmed Best színész adta a hangját a
karakternek. Jar Jar mostantól kezdve Qui-Gon és Obi-Wan mellett utazik
tovább, komikus 'enyhítést' adván, úgy, mint a jó szándékú de butyuta
tévedései, amelyek gyakran jól sülnek el. "Egy kicsit összezavarodott,
de megpróbálja jóvátenni" - mondta Rob Coleman, animációs igazgató.
|
Digitális karakterekkel körülvéve Qui-Gon Jinn (Liam
Neeson) Watto-val heccel, aki elég magasra emelte magát ahhoz, hogy
arccal szembe beszélhessen a Jedi lovaggal. Watto szárnyai teljesen
elmosódnak (blurring), ahogy keményen dolgoznak ahhoz, hogy levegõben
tartsák. Qui-Gon mellett Jar Jar áll. Watto jobbján Sebulba, aki a
lábát használja kezeinek, és a karjain jár. |
Jar Jar az egyik computer generálta karakter a sok
közül, az Epizód I-ben. A nem emberi karakterek nagyja CG" -
mondta Coleman. "Õk a film mozgása, élete". A kamera nem mindig követi
õket; van, amikor a háttérben maradnak." 66 CG karacker és lény van a
filmben (plusz 33 variáció ezekbõl). Tíz beszél és hatnak teljes
szájmozgása van. Coleman szerint 812-szer látjuk a karaktereket
beszélni a film 1900 jelenetéhez képest. Jar Jar-on kívül még három
fõbb CG szerplõt említ meg Coleman: Sebulba az egyik versenyzõ
Tatooine-on; Watto, egy ócskavas árus ugyancsak Tatooine-on; és Boss
Nass a gungan-ok királya Naboo-n. Ray Griffiths szolgáltatta Sebulba
hangját, Andy Secomb Watto-ét és Brian Blessed beszélt Boss Nass-ként.
A felvételek száma, amikben ezek a szereplõk megjelennek, negyven és
nyolcvan között van, amik Jar Jar jeleneteinek számával (350)
összehasonlitva elenyészõ.
Az animációt mind a négy karakternél számos
technikával vitték véghez. Minden ember-féle karakter ruhát visel a
film alatt, néhányszor több rétegnyit, ami procedurális és szimulációs
technikákkal lettek animálva. Ráadásul procedurális animációt,
dinamikát, és szimulációs programot használtak bizonyos elemekhez, mint
például Jar Jar hosszú fülei és a telefon zsinór, ami Watto derekáról
lóg. "A szimuláció extra realitást kölcsönöz a karaktereknek" - mondta
Coleman. "Ez nem egy teljesen CG környezet. A mi CG karaktereink valós
világi fizikával vannak megáldva".
Az animátorok keyframe animációt használtak az egyes
karakterek viselkedésének megalkotásához (ehhez az Avid's Softimage
3D-t használtak) és shape blending-et az arckifejezésekhez és a
szinkron szájmozgáshoz (itt az ILM saját Caricature nevû
programját használták). Az elõbb említett programok SGI workstation-on
futottak. "Ezeknek a teljesen digitális karaktereknek meg kellett
állniuk a helyüket a jelenetekben olyan színészekkel, mint Liam Neeson
és Ewan McGregor, és olyan hihetõen kellett kinézniük, hogy ne hívják
fel magukra a figyelmet. Ehhez egy aprólékosan kidolgozott
megjelenítésre van szükség" - mondja Coleman.
Hogy a munka szervezett legyen, Coleman felosztotta az
animációs csoport 30-45 fõjét csapatokra. Tizenöt animátor dolgozott
Jar Jar-on, két-három Sebulba-n, négy-öt Boss Nass-on, hét Wattoo-n és
öt-tíz a robotokon. Kilenc féle CG robot (és ezeknek variációi)
található az Episode I-ben. Összesen 250 jelenetben szereplnek.
A robotoknál két féle animációs eljárás lett kombinálva: keyframe
animáció a fõbb robotoknál és motion capture a többinél.
CG sztárok
Jar Jar megalkotásához az animációs csoport a
helyszíneken Ahmed Best-rõl (aki Jar Jar hangját szolgáltatta) készült
felvételeket vette segítségül. "Heteket spóroltunk meg ezzel a gyártási
idõbõl". Az animátorok Lucas utasításait is követték. "George úgy írta
le Jar Jar- t, mint akinek nincsenek csontjai".
|
Ehhez a külsõ felvételhez Theed-rõl, Naboo fõvárosáról, az
ILM- nél egy makettet használtak digitális elemekkel
kombinálva; a vizesésekhez sót használtak. Belsõ felvételekhez
ennek az ellenkezõjét: fõleg digitális elemek, néhány eredetivel
vegyítve. |
Jar Jar animálásához az R&D (kutatás és fejlesztés)
csoport egy olyan algoritmust fejlesztett ki, amelyik automatikusan
mozgatta a lény hosszú füleit, mentesítve az animátorokat a feladat
alól. Az egyik jelenetben például, amikor Jar Jar-nak körbefordul a
feje, a fülei körültekerednek a nyaka körül. "Olyan sok jelenet van," -
mondja Thompson, - "hogyha egy ilyen dolgot nem kell külön animálnunk,
akkor több idõnk jut a szereplõ alakitására koncentrálni." Az elõzõhöz
hasonlóan, Jar Jar legbelsõ ruharétegéhez, a CG vezetõ Doug Smythe egy
olyan programot írt, amelyik automatikusan generálta a displacement
map-eket a ruharedõk létrehozásához, amikor Jar Jar mozgott. Egy
ruhaszimuláló program (ugyancsak az R&D által kifejlesztve)
mozgatta Jar Jar felsõ ruharétegeit.
A gungan vezér Boss Nass hosszú palástjánál ugyancsak
a ruhaszimulációt alkalmazták. A király létrehozásánál a csapat Brian
Blessed viselkedését vette alapul. "Ahogy mozgatja az ujjait,
Blessed-tõl van" - meséli Hal Hickel animátor. "Élethûbb lesz a
karakter, ha annak az arcát használhatod alapul, aki a szereplõ hangját
fogja adni" - fûzi hozzá Coleman. A nyál, ami Boss Nass szájából repül
ki, amikor megrázza a fejét, egy már bevett trükk, ami a kész
lerenderelt karakterhez lett hozzáadva. Bár alig hasonlit Jar Jar-ra, õ
is gungan: Boss Nass modellje egy Jar Jar "leszármazott". "Ugyanazzal a
testtel kezdtük" - meséli Geoff Campbell, modellezési vezetõ. A többi
gungan is (õrök, polgárok és az öreg Tarpals Kapitányként ismert
katona) Jar Jar modeljébõl lett kialakítva.
Campbell irányította annak a 18 modellezõnek a
munkáját, akik több mint 200 szereplõt hoztak létre az Episode I-hez,
köztük a hat CG fõszereplõt. A modellek az AliasWavefront Power
Animator-ával és az ILM saját software-eivel (Caricature
és I Sculpt) lettek létrehozva. Mind a három software SGI
workstation-ön fut.
Az egyik legfurcsább karakter Watto, a tatooine-i
ócskavas árus, akinek rabszolgái közé tartozik Shmi (Pernilla August),
Anakin édasanyja. Azután találkozunk Watto-val (és Anakin-nel), miután
Qui-Gon, Obi-Wan és Jar Jar elmenekülnek Naboo-ról egy megrongálódott
ûrhajóval. A Tatooine-on alkatrész keresés közben jutnak el Watto-hoz.
Olyan szárnyakkal, mint egy kolibrinek vannak, hatalmas hasával és
elefántormányával, Watto két kihívást is adott az animátoroknak: a lény
repülésének és beszédének megoldását. "Watto úgy néz ki, mint ami nem
létezhet a való világban" - meséli Tim Harrington, az animátorok
egyike, aki Watto-n és Boss Nass-on is dolgozott. Watto beszélésének
megalkotásánál úgy döntöttek, hogy a lény a szájának bal oldalát fogja
használni.
"Rob (Coleman) állt modelt, és Polaroid képeket
készitettünk róla. Ezek alapján modellezték meg a száj alakját" -
meséli Harrington. Az animátorok a lény vállait használták mozgásának
alapjául, eszerint billentek a szárnyai. Amikor Watto lebeg, a lábai
himbálóznak.
A szárnyak részenként lettek animálva. Az animátorok
több szárnycsapást készitettek, majd egyesével lerenderelték õket
motion blur hozzáadásával (a Pixar RenderMan-jében). Watto
"ötórai árnyék"-a sokszorosított árnyékvetüléssel lett elkészítve; a
telefonzsinór animálásánál ugyanazt a fajta szimulációt alkalmazták,
mint a ruháknál. Mivel a programnak már az elsõ képkocka elõtt meg
kellett kezdenie a mozgás szimulációját, Smythe csoportja erre egy, az
animátorok munkáját megkönnyítõ "script"-et írt.
Pod Racing
A negyedik CG fõszereplõ, Sebulba, egy tatooine-i profi
Pod Race versenyzõ. A "pod"-ok olyan összetett versenygépezetek - két
hajtómû összekötve egy pilótaüléssel - amik akár 600 mérföld/órával
tudnak száguldani a sivatag felülete felett. A talajon makettekkel, a
versenyben számítógeppel lettek megvalósítva. Sebulba végig CG. Amikor
nem versenyzik, a mellsõ végtagjain jár és a lábait használja
kezekként, ami furcsán néz ki, de a verseny alatt ezekkel az "extra"
kezeivel sok kellemetlenséget okoz ellenfeleinek. "Sokat csal" - meséli
Patrick Bonneu, aki besegített Sebulba animálásánál. "Nyerni próbál,
bármibe kerüljön is". Hogy a verseny alatti hatalmas sebesség
illúzióját elérjék, a Sebulba animációs csapat Caricature -t
használt a lény arcbõrének, bajuszának és autósszemüvegének
mozgatásához, mintha a szél fújná õket. A többi versenyzõ közül is sok
a digitális karakter, ahogy a kétfejû közvetítõ is.
A verseny egy hatalmas stadionban játszódik, ami
valójában egy digitálisan létrehozott közönséggel megtöltött
makettstadion. Néhány ezek közül a nézõk közül digitális videoval lett
felvéve, majd ezek lettek 150 000 példányban sokszorosítva. Ezek közül
4 000, 5 000 procedurálisan lett modellezve és animálva egy egyedi
"plugin" segitségével, amit Hiromi Ono írt az AliasWavefront Maya programjához.
"Ezek a digitális nézõk szabad akarattal rendelkeznek" - meséli Habib
Zargarpour, CG vezetõ. "Kikerülik egymást, különbözõ irányokban
mozognak; akár úgy is dönthetnek, hogy kiszaladnak a WC-re".
A verseny környezete CG háttérképekkel, modellekkel és
számtalan texture map-el lett megalkotva. "Volt egy kõ és egy szikla
könyvtárunk" - meséli Kevin Rafferty, CG fõirányító. "A gyors
texturázás érdekében egy külön erre a célra írt programot használtunk".
A terep létrehozásához az R&D osztály egy olyan programot írt, ami
egy dirket olyan és akkora tájat generált, ami ehhez a 600 mérföld/óra
sebességû versenyhez szükséges volt. Ezeknek a részeknek az
egybeillesztése Tim Alexander felügyelete alatt folytak, aki egy olyan
speciális software-t használt, amivel az eredeti felvételeknél használt
kameralencse sajátosságait adták hozzá a számitógéppel létrehozott
elemekhez. Például az eredeti felvételeknél az emberek és a tárgyak
körvonalainál kettéválasztódik a kék és a piros szín, úgyhogy ez a
rendellenesség a CG szereplõkhöz külön hozzá lett adva. Minden CG elem
éles fókusszal lett "lerenderelve", ezekhez lettek pl. filmszemcsék, és
mélységélesség hozzáadva.
Az ILM-nél a render farm nyolc-tíz, 32
processzoros SGI Origin 2000-bõl állt, mindegyikben 8-10 Gb
memória, két 16 processzoros SGI R10K Power Challenger-bõl, és
négy SGI 256mhz Challenge-bõl állt. "És éjjel mindenkinek az O2-je
is beépült a render farm-ba," - meséli Rafferty. Ez ténylegesen még 200
gépet jelentett.
Három vizuális hatás (visual-effect) csoport dolgozott
a filmen. Rafferty-nek volt feladata ezeknek a csoportoknak a CG
vezetõinek az irányítása, akiknek létszáma meghaladta a 100-at. Késõbb
egy külön "kisegítõ csoport" is létre lett hozva, akik ott segítettek,
ahol éppen szükség volt rájuk.
A Tatooine-on játszódó "pod race" vizuális hatás
vezetõje John Knoll volt; Scott Squires csapata dolgozott a
Coruscant-on játszódó részeken. Dennis Muren-é a naboo-i két nagy
jelenet: a vízalatti rész, amikor Qui-Gon, Obi-Wan és Jar-Jar
megérkeznek a gungan városba és a film vége, a felszínen jatszódó
hatalmas csata a gunganok és a robotok között. A "pod race" esetében
Knoll még egy úgynevezett "Lázadó csoport"- ot is irányított, akik
többek között Power Animator-t (SGI-n), FormZ-t
(auto·des•sys), Electric Image-t (Play), Commotion-t
(Puffin Design), Photoshop-ot és After Effects-et
(Adobe; Macintosh-on) használtak az ûrcsaták
létrehozásánál és animálásánál. "Szeretjük, ha egy adott jelenetben egy
ember végzi a modellezést, a megvilágítást és a kompozitálást" - meséli
Stu Mashwitz, az ûrcsata jelenetek irányítója."Ez nem mûködne a
karakter animációnál, de az ûrhajóknál igen".
|
Amikor egy Jedi Lovag fénykardja kettévág egy robotot, a
robot darabjai leesnek a földre a fizika törvényei szerint viselkedve,
egy dinamikai programnak köszönhetõen, ami speciálisan az olyan
jelenetekhez lett írva, ahol a robotok harcolnak. |
A csaták
Az ûrcsaták résztvevõi a sárga Naboo Csillagharcosok,
amik a Szövetség csatahajóját támadják; egy erõdöt, ami Naboo körül
kering. A csatahajó egy makett; a Naboo Csillagharcosok Mashwitz és
csapata által lettek létrehozva, akiknek az az esztétikai kihívásuk
volt, hogy a csata úgy nézzen ki, mint egy Csillagok háborúja beli
csata."Senki sem látott még ûrcsatát, de mindenki tudja, hogy hogyan
kéne kinéznie" - meséli Mashwitz. "Úgy kellene, hogy kinézzen, mint a Csillagok
háborúja-ban. A fényforrások úgy lettek elhelyezve, mintha
makettekkel dolgoztak volna (mint a Csillagok háborúja trilógiában).
Hasonlóan a lézernyalábok: nem 3D-ben keszitették el õket, hanem After
Effects-ben lettek késõbb létrehozva. A nagy csatáknál, már
korábban lerenderelt jelenetek lettek háttérképnek betéve. Érdekesség,
hogy ahelyett, hogy magában a renderelõ programban állították volna be
a végleges nézetet, a csoport ezt inkább After Effects-ben
hozta létre, a lerenderelt jelenetek egymásrakeverésével. "Semmi sem
jött ki egyenesen egy 3D programból. Semmi. Még egy olyan egyszerû
dolog is, mint egy elrepülõ ûrhajó, 2-3 nézetbõl lett összetéve."
Míg a Nabbo Csillagharcosok az ûrben harcolnak a
Szövetség csatahajója ellen, a földön egy másik nagy csata folyik több
ezer gungan katona és a Szövetség harcirobotjai között, amik keyframe
animációval lettek létrehozva. A többszáz gungan katonát és robotot
motion capture segitségével alkották meg. A studióban egy 20 kamerából
álló Vicon8 rendszer lett felállítva. Jeff Light-ra (motion
capture irányító) lettek felhelyezve az optikai pontok és egy gungan
katona lett belõle. James Tooley-ból (technikai animaciós vezetõ) pedig
ugyanilyen módon egy harci robot lett. Vicon software-rel lett
a mozgásuk rögzítve, és ez az adat lett betáplálva az ILM saját,
MOJO mozgás szerkesztõ programjába, ami átalakította az adatot
egy olyan formátumba, amit az animátorok könnyen használhattak.
|
Bár a legtöbb gungan katona az elsõ sorban (az erõpajzsot
tartják) kézzel lett animálva, a hátrébb levõk a motion capture adat
segítségével. |
A rögzített mozgást több ezer lény animálásához
használták fel. A koreográfiát Maya-ban hozták létre. 143
mozgási szekvencia lett megalkotva Christoph Hery (CG vezetõ) által, a
különbözõ lényeknek megfelelõen. A rendering felgyorsításához Hery egy
olyan rendszert fejlesztett ki, ami a 13 perc/képkocka számolási idõt 3
másodperc/képkockára csökkentette.
"Az egyik legösszetettebb animáció a 'destroyer
droid'-oknál volt, mert ezek a robotok egy kerékké alakulnak át és
gurulnak" - meséli Tooley.
Ebben a filmben, úgy tûnik, hogy minél mélyebben
vizsgálódik az ember, annál több részletet talál. Nem csak a látvány
szempontjából, de fõleg az összetett jelenetek létrehozásának
mikéntjérõl. Ami ezt az összetettséget a legjobban illusztrálja, az
Rafferty leírása az egyik jelenetrõl: "Van egy felvétel Naboo-n. A
hattér egy festmény, CG és valós elemek hozzáadásával; található néhány
CG, néhány motion capture segítségével létrehozott és néhány valóságos
ember a jelenetben. Mindenkinek elakad a lélegzete, amikor meglátja".
|