Csillagok Hborja: Digitlis eszkzk hasznlata egy
fantasztikus vilg ltrehozsban
Az Episode I : Baljs rnyak-ban tbb, mint
800 jelenet tartalmaz digitlisan ltrehozott szereplõt, segtve
elmeslni egy trtnetet rges rgrõl, egy messzi-messzi galaxisban…
Hatalmas. A Csillagok Hborja Epizd I: Baljs
rnyak-at George Lucas, r, rendezõ, s producer (Rick
McCallummal) egy teljes univerzumot helyezett t gondolatbl a kpi
vilgba, olyan vzulis gazdagsggal, amit eddig egy science fiction
filmben sem lthattunk. Azzal, hogy olyan technikkat alkalmaztak, amik
a filmgyrts s a film legbelsejben lakoznak, az emberek a Lucasfilm-nl
s a Lucas Digital Effect rszlegben, az Industrial Light
& Magic-ben olyan filmet alkottak, ami nem hasonlthat
egyetlen ms filmhez sem.
|
Jar Jar Binks s az õrei (a Gungan faj sszes tagja) a
film 3 digitlis karaktere a 66-bl. |
A film 95%-a digitlis. Sznszek elvegylve digitlis szereplõkkel,
bbokkal s "gumi fejet" viselõ emberekkel; bejrva hrom bolyg tjait
s vrosait (Tatooine, Coruscant s Naboo), amik eredeti felvtelek,
makettek, digitlis modellek s festett kpek rszeibõl lettek
sszellitva. A gpek nha fizikai modellek voltak, nha digitlis
modellek, nha httrfestmnyek, nha digitlis httrfestmnyek. Vz,
por, tûz s fst taln vals elemek egy digitlis krnyezetben, vagy
digitlis elemek, miniatûr krnyezetben. Az Industrial Light &
Magic-nl (A tovbbiakban ILM) a sznszek, a technikai
vezetõk, az animtorok a ltezõ sszes computer-technolgit
felhasznltk, ami a tarsolyukban volt, s ha ez nem volt elg, akkor
jakat fejlesztettek ki. "Ez egy digitlis httr csapat, amirõl George
(Lucas) olyan sokat beszlt" mondta Barry Armour, a Computer Grafikai
(CG) vezetõ.
A legends Csillagok hborja trilgia
elõtrtnetben tallkozunk Anakin Skywalker-rel (Jake Lloyd), egy
rabszolganõ fiatal fiaknt, akibõl a ksõbbi rszekben a flelmetes
Darth Vader lesz. Anakin Tatooine-on l, egy sivatagos,
szerencsejtkosokkal s trvnyenkvlikekkel teli bolygn, ahol
gazdag rabszolgatulajdonos gengszterek a feketepiacon keresik meg a
pnzket. Ez mind illeglis a Galaktikus Kztrsasgban, de a bûnzõk
ebben a nemrgiben gyarmatostott tvoli tartomnyban kevs
ellenllsba tkznek.
A Galaktikus Kztrsasg kzpontja Coruscant, egy
bolyg, aminek majdnem az egsz felszne felhõkarcolkkal s
ûrkiktõkkel van beptve. Ez a galaktikus kormnyzat szkhelye, az
erõkzpont. Coruscant fõvrosa, Imperial City, otthona a Jedi
templomnak, ahol a Jedi Tancs mrlegeli az Erõ ingadozst, teszteli,
toborozza s figyelemmel kveti Jedi Lovagjait. A film kezdetn, kettõ
ezek kzl (a bke s igazsg õrzõi). Obi Wan Kenobi (Ewan McGregor),
egy elsznt fiatal Jedi Lovag, s tiszteletre mlt mestere Qui Gon
Jinn (Liam Neeson), egy, a Naboo krl keringõ ûrkiktõhz tartanak,
hogy trgyaljanak a Kereskedelemi Szvetsggel, mert azok a bolygt
ostromzrral s tmadssal fenyegetik.
Szmtalan digitlis szereplõ
A Naboo tbb mrfld tmrõjû kvekbõl ll,
barlangokkal krlvve. Mocsaras tavak, a nylt tenger s a
fld-tmegek gazdagon vannak bortva lõvilggal. A Naboo-n kt
elvlasztott, magasan fejlett civilizci l. A Naboo emberek nagyja a
gynyrû fõvrosban, Theed-ben l s a fiatalon megvlasztott Amidala
Kirlynõ kormnyozza a vrost, akit Natalie Portman jtszik (a ksõbbi
epizdokban hozzmegy Anakinhoz, s kt gyermekk lesz, Luke s Leia
Skywalker). A gungan egy ktltû faj, ami kupols vz-alatti vrosokban
l a Naboo-n, Nass Fõnk ltal vezetve. Ezt az egsz fajt az ILM ksztette
computeres grafikai eszkzk segtsgvel, gy, mint mg nhny naboo-i
lõlnyt is.
Amikor Qui-Gon s Obi-Wan trgyalsai az ûrben keringõ
hajn sikertelen vget rnek, a Naboo-ra mennek, hogy figyelmeztessk
Amidala Kirlynõt. A landolsuk CG llatok fejvesztett meneklst
idzte elõ. A leghosszabban vett landolsi rsz alatt 61 ilyen fura
klsejû llat (6 klnbzõ fajbl) menekl fejvesztve a mocsarakbl.
Minden lnynek kln bõre van, ami gy mozog, ahogy az llat fut, s
mindegyiknek klnbzõ kinzete van. "Az ajkaik fl s le mozognak, gy
ahogy a fejk" - magyarzza Marjolaine Tremblay, a fõ animtor. "A
menekls alig nhny felvtel, de ezek nagyon fontosak, mert itt van
az a rsz, amikor Qui-Gon s Jar Jar elõszr tallkoznak". Sz szerint
egymsba rohannak. Jar Jar Binks, mint a tbbi gungan, egy hanyag
tarts, computer-alkotta karakter, aki gy nz ki, mint egy gyk,
akinek a szjt kacstl rklte, a szemei a feje tetejn vannak, s a
flei a mellkasig lg. Ahmed Best sznsz adta a hangjt a
karakternek. Jar Jar mostantl kezdve Qui-Gon s Obi-Wan mellett utazik
tovbb, komikus 'enyhtst' advn, gy, mint a j szndk de butyuta
tvedsei, amelyek gyakran jl slnek el. "Egy kicsit sszezavarodott,
de megprblja jvtenni" - mondta Rob Coleman, animcis igazgat.
|
Digitlis karakterekkel krlvve Qui-Gon Jinn (Liam
Neeson) Watto-val heccel, aki elg magasra emelte magt ahhoz, hogy
arccal szembe beszlhessen a Jedi lovaggal. Watto szrnyai teljesen
elmosdnak (blurring), ahogy kemnyen dolgoznak ahhoz, hogy levegõben
tartsk. Qui-Gon mellett Jar Jar ll. Watto jobbjn Sebulba, aki a
lbt hasznlja kezeinek, s a karjain jr. |
Jar Jar az egyik computer generlta karakter a sok
kzl, az Epizd I-ben. A nem emberi karakterek nagyja CG" -
mondta Coleman. "Õk a film mozgsa, lete". A kamera nem mindig kveti
õket; van, amikor a httrben maradnak." 66 CG karacker s lny van a
filmben (plusz 33 varici ezekbõl). Tz beszl s hatnak teljes
szjmozgsa van. Coleman szerint 812-szer ltjuk a karaktereket
beszlni a film 1900 jelenethez kpest. Jar Jar-on kvl mg hrom
fõbb CG szerplõt emlt meg Coleman: Sebulba az egyik versenyzõ
Tatooine-on; Watto, egy cskavas rus ugyancsak Tatooine-on; s Boss
Nass a gungan-ok kirlya Naboo-n. Ray Griffiths szolgltatta Sebulba
hangjt, Andy Secomb Watto-t s Brian Blessed beszlt Boss Nass-knt.
A felvtelek szma, amikben ezek a szereplõk megjelennek, negyven s
nyolcvan kztt van, amik Jar Jar jeleneteinek szmval (350)
sszehasonlitva elenyszõ.
Az animcit mind a ngy karakternl szmos
technikval vittk vghez. Minden ember-fle karakter ruht visel a
film alatt, nhnyszor tbb rtegnyit, ami procedurlis s szimulcis
technikkkal lettek animlva. Radsul procedurlis animcit,
dinamikt, s szimulcis programot hasznltak bizonyos elemekhez, mint
pldul Jar Jar hossz flei s a telefon zsinr, ami Watto derekrl
lg. "A szimulci extra realitst klcsnz a karaktereknek" - mondta
Coleman. "Ez nem egy teljesen CG krnyezet. A mi CG karaktereink vals
vilgi fizikval vannak megldva".
Az animtorok keyframe animcit hasznltak az egyes
karakterek viselkedsnek megalkotshoz (ehhez az Avid's Softimage
3D-t hasznltak) s shape blending-et az arckifejezsekhez s a
szinkron szjmozgshoz (itt az ILM sajt Caricature nevû
programjt hasznltk). Az elõbb emltett programok SGI workstation-on
futottak. "Ezeknek a teljesen digitlis karaktereknek meg kellett
llniuk a helyket a jelenetekben olyan sznszekkel, mint Liam Neeson
s Ewan McGregor, s olyan hihetõen kellett kinznik, hogy ne hvjk
fel magukra a figyelmet. Ehhez egy aprlkosan kidolgozott
megjelentsre van szksg" - mondja Coleman.
Hogy a munka szervezett legyen, Coleman felosztotta az
animcis csoport 30-45 fõjt csapatokra. Tizent animtor dolgozott
Jar Jar-on, kt-hrom Sebulba-n, ngy-t Boss Nass-on, ht Wattoo-n s
t-tz a robotokon. Kilenc fle CG robot (s ezeknek varicii)
tallhat az Episode I-ben. sszesen 250 jelenetben szereplnek.
A robotoknl kt fle animcis eljrs lett kombinlva: keyframe
animci a fõbb robotoknl s motion capture a tbbinl.
CG sztrok
Jar Jar megalkotshoz az animcis csoport a
helyszneken Ahmed Best-rõl (aki Jar Jar hangjt szolgltatta) kszlt
felvteleket vette segtsgl. "Heteket sproltunk meg ezzel a gyrtsi
idõbõl". Az animtorok Lucas utastsait is kvettk. "George gy rta
le Jar Jar- t, mint akinek nincsenek csontjai".
|
Ehhez a klsõ felvtelhez Theed-rõl, Naboo fõvrosrl, az
ILM- nl egy makettet hasznltak digitlis elemekkel
kombinlva; a vizessekhez st hasznltak. Belsõ felvtelekhez
ennek az ellenkezõjt: fõleg digitlis elemek, nhny eredetivel
vegytve. |
Jar Jar animlshoz az R&D (kutats s fejleszts)
csoport egy olyan algoritmust fejlesztett ki, amelyik automatikusan
mozgatta a lny hossz fleit, mentestve az animtorokat a feladat
all. Az egyik jelenetben pldul, amikor Jar Jar-nak krbefordul a
feje, a flei krltekerednek a nyaka krl. "Olyan sok jelenet van," -
mondja Thompson, - "hogyha egy ilyen dolgot nem kell kln animlnunk,
akkor tbb idõnk jut a szereplõ alakitsra koncentrlni." Az elõzõhz
hasonlan, Jar Jar legbelsõ ruharteghez, a CG vezetõ Doug Smythe egy
olyan programot rt, amelyik automatikusan generlta a displacement
map-eket a ruharedõk ltrehozshoz, amikor Jar Jar mozgott. Egy
ruhaszimull program (ugyancsak az R&D ltal kifejlesztve)
mozgatta Jar Jar felsõ ruhartegeit.
A gungan vezr Boss Nass hossz palstjnl ugyancsak
a ruhaszimulcit alkalmaztk. A kirly ltrehozsnl a csapat Brian
Blessed viselkedst vette alapul. "Ahogy mozgatja az ujjait,
Blessed-tõl van" - mesli Hal Hickel animtor. "lethûbb lesz a
karakter, ha annak az arct hasznlhatod alapul, aki a szereplõ hangjt
fogja adni" - fûzi hozz Coleman. A nyl, ami Boss Nass szjbl repl
ki, amikor megrzza a fejt, egy mr bevett trkk, ami a ksz
lerenderelt karakterhez lett hozzadva. Br alig hasonlit Jar Jar-ra, õ
is gungan: Boss Nass modellje egy Jar Jar "leszrmazott". "Ugyanazzal a
testtel kezdtk" - mesli Geoff Campbell, modellezsi vezetõ. A tbbi
gungan is (õrk, polgrok s az reg Tarpals Kapitnyknt ismert
katona) Jar Jar modeljbõl lett kialaktva.
Campbell irnytotta annak a 18 modellezõnek a
munkjt, akik tbb mint 200 szereplõt hoztak ltre az Episode I-hez,
kztk a hat CG fõszereplõt. A modellek az AliasWavefront Power
Animator-val s az ILM sajt software-eivel (Caricature
s I Sculpt) lettek ltrehozva. Mind a hrom software SGI
workstation-n fut.
Az egyik legfurcsbb karakter Watto, a tatooine-i
cskavas rus, akinek rabszolgi kz tartozik Shmi (Pernilla August),
Anakin dasanyja. Azutn tallkozunk Watto-val (s Anakin-nel), miutn
Qui-Gon, Obi-Wan s Jar Jar elmeneklnek Naboo-rl egy megrongldott
ûrhajval. A Tatooine-on alkatrsz keress kzben jutnak el Watto-hoz.
Olyan szrnyakkal, mint egy kolibrinek vannak, hatalmas hasval s
elefntormnyval, Watto kt kihvst is adott az animtoroknak: a lny
replsnek s beszdnek megoldst. "Watto gy nz ki, mint ami nem
ltezhet a val vilgban" - mesli Tim Harrington, az animtorok
egyike, aki Watto-n s Boss Nass-on is dolgozott. Watto beszlsnek
megalkotsnl gy dntttek, hogy a lny a szjnak bal oldalt fogja
hasznlni.
"Rob (Coleman) llt modelt, s Polaroid kpeket
kszitettnk rla. Ezek alapjn modelleztk meg a szj alakjt" -
mesli Harrington. Az animtorok a lny vllait hasznltk mozgsnak
alapjul, eszerint billentek a szrnyai. Amikor Watto lebeg, a lbai
himblznak.
A szrnyak rszenknt lettek animlva. Az animtorok
tbb szrnycsapst kszitettek, majd egyesvel lerendereltk õket
motion blur hozzadsval (a Pixar RenderMan-jben). Watto
"trai rnyk"-a sokszorostott rnykvetlssel lett elksztve; a
telefonzsinr animlsnl ugyanazt a fajta szimulcit alkalmaztk,
mint a ruhknl. Mivel a programnak mr az elsõ kpkocka elõtt meg
kellett kezdenie a mozgs szimulcijt, Smythe csoportja erre egy, az
animtorok munkjt megknnytõ "script"-et rt.
Pod Racing
A negyedik CG fõszereplõ, Sebulba, egy tatooine-i profi
Pod Race versenyzõ. A "pod"-ok olyan sszetett versenygpezetek - kt
hajtmû sszektve egy piltalssel - amik akr 600 mrfld/rval
tudnak szguldani a sivatag fellete felett. A talajon makettekkel, a
versenyben szmtgeppel lettek megvalstva. Sebulba vgig CG. Amikor
nem versenyzik, a mellsõ vgtagjain jr s a lbait hasznlja
kezekknt, ami furcsn nz ki, de a verseny alatt ezekkel az "extra"
kezeivel sok kellemetlensget okoz ellenfeleinek. "Sokat csal" - mesli
Patrick Bonneu, aki besegtett Sebulba animlsnl. "Nyerni prbl,
brmibe kerljn is". Hogy a verseny alatti hatalmas sebessg
illzijt elrjk, a Sebulba animcis csapat Caricature -t
hasznlt a lny arcbõrnek, bajusznak s autsszemvegnek
mozgatshoz, mintha a szl fjn õket. A tbbi versenyzõ kzl is sok
a digitlis karakter, ahogy a ktfejû kzvettõ is.
A verseny egy hatalmas stadionban jtszdik, ami
valjban egy digitlisan ltrehozott kznsggel megtlttt
makettstadion. Nhny ezek kzl a nzõk kzl digitlis videoval lett
felvve, majd ezek lettek 150 000 pldnyban sokszorostva. Ezek kzl
4 000, 5 000 procedurlisan lett modellezve s animlva egy egyedi
"plugin" segitsgvel, amit Hiromi Ono rt az AliasWavefront Maya programjhoz.
"Ezek a digitlis nzõk szabad akarattal rendelkeznek" - mesli Habib
Zargarpour, CG vezetõ. "Kikerlik egymst, klnbzõ irnyokban
mozognak; akr gy is dnthetnek, hogy kiszaladnak a WC-re".
A verseny krnyezete CG httrkpekkel, modellekkel s
szmtalan texture map-el lett megalkotva. "Volt egy kõ s egy szikla
knyvtrunk" - mesli Kevin Rafferty, CG fõirnyt. "A gyors
texturzs rdekben egy kln erre a clra rt programot hasznltunk".
A terep ltrehozshoz az R&D osztly egy olyan programot rt, ami
egy dirket olyan s akkora tjat generlt, ami ehhez a 600 mrfld/ra
sebessgû versenyhez szksges volt. Ezeknek a rszeknek az
egybeillesztse Tim Alexander felgyelete alatt folytak, aki egy olyan
specilis software-t hasznlt, amivel az eredeti felvteleknl hasznlt
kameralencse sajtossgait adtk hozz a szmitgppel ltrehozott
elemekhez. Pldul az eredeti felvteleknl az emberek s a trgyak
krvonalainl kettvlasztdik a kk s a piros szn, gyhogy ez a
rendellenessg a CG szereplõkhz kln hozz lett adva. Minden CG elem
les fkusszal lett "lerenderelve", ezekhez lettek pl. filmszemcsk, s
mlysglessg hozzadva.
Az ILM-nl a render farm nyolc-tz, 32
processzoros SGI Origin 2000-bõl llt, mindegyikben 8-10 Gb
memria, kt 16 processzoros SGI R10K Power Challenger-bõl, s
ngy SGI 256mhz Challenge-bõl llt. "s jjel mindenkinek az O2-je
is beplt a render farm-ba," - mesli Rafferty. Ez tnylegesen mg 200
gpet jelentett.
Hrom vizulis hats (visual-effect) csoport dolgozott
a filmen. Rafferty-nek volt feladata ezeknek a csoportoknak a CG
vezetõinek az irnytsa, akiknek ltszma meghaladta a 100-at. Ksõbb
egy kln "kisegtõ csoport" is ltre lett hozva, akik ott segtettek,
ahol ppen szksg volt rjuk.
A Tatooine-on jtszd "pod race" vizulis hats
vezetõje John Knoll volt; Scott Squires csapata dolgozott a
Coruscant-on jtszd rszeken. Dennis Muren- a naboo-i kt nagy
jelenet: a vzalatti rsz, amikor Qui-Gon, Obi-Wan s Jar-Jar
megrkeznek a gungan vrosba s a film vge, a felsznen jatszd
hatalmas csata a gunganok s a robotok kztt. A "pod race" esetben
Knoll mg egy gynevezett "Lzad csoport"- ot is irnytott, akik
tbbek kztt Power Animator-t (SGI-n), FormZ-t
(auto·des•sys), Electric Image-t (Play), Commotion-t
(Puffin Design), Photoshop-ot s After Effects-et
(Adobe; Macintosh-on) hasznltak az ûrcsatk
ltrehozsnl s animlsnl. "Szeretjk, ha egy adott jelenetben egy
ember vgzi a modellezst, a megvilgtst s a kompozitlst" - mesli
Stu Mashwitz, az ûrcsata jelenetek irnytja."Ez nem mûkdne a
karakter animcinl, de az ûrhajknl igen".
|
Amikor egy Jedi Lovag fnykardja kettvg egy robotot, a
robot darabjai leesnek a fldre a fizika trvnyei szerint viselkedve,
egy dinamikai programnak ksznhetõen, ami specilisan az olyan
jelenetekhez lett rva, ahol a robotok harcolnak. |
A csatk
Az ûrcsatk rsztvevõi a srga Naboo Csillagharcosok,
amik a Szvetsg csatahajjt tmadjk; egy erõdt, ami Naboo krl
kering. A csatahaj egy makett; a Naboo Csillagharcosok Mashwitz s
csapata ltal lettek ltrehozva, akiknek az az eszttikai kihvsuk
volt, hogy a csata gy nzzen ki, mint egy Csillagok hborja beli
csata."Senki sem ltott mg ûrcsatt, de mindenki tudja, hogy hogyan
kne kinznie" - mesli Mashwitz. "gy kellene, hogy kinzzen, mint a Csillagok
hborja-ban. A fnyforrsok gy lettek elhelyezve, mintha
makettekkel dolgoztak volna (mint a Csillagok hborja trilgiban).
Hasonlan a lzernyalbok: nem 3D-ben keszitettk el õket, hanem After
Effects-ben lettek ksõbb ltrehozva. A nagy csatknl, mr
korbban lerenderelt jelenetek lettek httrkpnek betve. rdekessg,
hogy ahelyett, hogy magban a renderelõ programban lltottk volna be
a vgleges nzetet, a csoport ezt inkbb After Effects-ben
hozta ltre, a lerenderelt jelenetek egymsrakeversvel. "Semmi sem
jtt ki egyenesen egy 3D programbl. Semmi. Mg egy olyan egyszerû
dolog is, mint egy elreplõ ûrhaj, 2-3 nzetbõl lett sszetve."
Mg a Nabbo Csillagharcosok az ûrben harcolnak a
Szvetsg csatahajja ellen, a fldn egy msik nagy csata folyik tbb
ezer gungan katona s a Szvetsg harcirobotjai kztt, amik keyframe
animcival lettek ltrehozva. A tbbszz gungan katont s robotot
motion capture segitsgvel alkottk meg. A studiban egy 20 kamerbl
ll Vicon8 rendszer lett fellltva. Jeff Light-ra (motion
capture irnyt) lettek felhelyezve az optikai pontok s egy gungan
katona lett belõle. James Tooley-bl (technikai animacis vezetõ) pedig
ugyanilyen mdon egy harci robot lett. Vicon software-rel lett
a mozgsuk rgztve, s ez az adat lett betpllva az ILM sajt,
MOJO mozgs szerkesztõ programjba, ami talaktotta az adatot
egy olyan formtumba, amit az animtorok knnyen hasznlhattak.
|
Br a legtbb gungan katona az elsõ sorban (az erõpajzsot
tartjk) kzzel lett animlva, a htrbb levõk a motion capture adat
segtsgvel. |
A rgztett mozgst tbb ezer lny animlshoz
hasznltk fel. A koreogrfit Maya-ban hoztk ltre. 143
mozgsi szekvencia lett megalkotva Christoph Hery (CG vezetõ) ltal, a
klnbzõ lnyeknek megfelelõen. A rendering felgyorstshoz Hery egy
olyan rendszert fejlesztett ki, ami a 13 perc/kpkocka szmolsi idõt 3
msodperc/kpkockra cskkentette.
"Az egyik legsszetettebb animci a 'destroyer
droid'-oknl volt, mert ezek a robotok egy kerkk alakulnak t s
gurulnak" - mesli Tooley.
Ebben a filmben, gy tûnik, hogy minl mlyebben
vizsgldik az ember, annl tbb rszletet tall. Nem csak a ltvny
szempontjbl, de fõleg az sszetett jelenetek ltrehozsnak
mikntjrõl. Ami ezt az sszetettsget a legjobban illusztrlja, az
Rafferty lersa az egyik jelenetrõl: "Van egy felvtel Naboo-n. A
hattr egy festmny, CG s vals elemek hozzadsval; tallhat nhny
CG, nhny motion capture segtsgvel ltrehozott s nhny valsgos
ember a jelenetben. Mindenkinek elakad a llegzete, amikor megltja".
|